درباره وبلاگ


بادرود شهری است تاریخی با پیشنیه 7000 ساله در کرانه کویر مرکزی ایران وحاشیه کوهپایه های کرکس، بادرود درست در مرکز جغرافیائی ایران قرار دارد . وجود گویش محلی بادرودی که ریشه در پارسی اشکانی-پهلوی دارد وتعداد بیشمار محوطه های باستانی این دیار را بعنوان پایتخت تاریخی فلات مرکزی ایران قلمداد نموده است .بادرود از توابع استان اصفهان وبر سر راه کاشان -نائین قرار دارد .بارگاه منور حضرت آقاعلی عباس ، پرستشگاه آدینه، گرمابه نوقه ودهها خانه تاریخی یادگار پیشینیان این سرزمین است.
آخرین مطالب
پيوندها
نويسندگان


ورود اعضا:

نام :
وب :
پیام :
2+2=:
(Refresh)

خبرنامه وب سایت:





آمار وب سایت:  

بازدید امروز : 1
بازدید دیروز : 1
بازدید هفته : 4
بازدید ماه : 66
بازدید کل : 1280
تعداد مطالب : 17
تعداد نظرات : 8
تعداد آنلاین : 1

بادرود،دیار من
آشنائی با بادرود، چهارمین شهر زیارتی ایران




شهر بادرود از توابع استان اصفهان است که از سوی جنوب در کوهپایه‌های کرکس و از شمال به حاشیه کویر مرکزی ایران چون نگینی درخشان بر بستر پهن دشت فلات مرکزی ایران می‌درخشد.

 

برترین مجله اینترنتی ایران

 بادرود يكي از شهرهای  كويري استان اصفهان است؛ شهری  كه سالانه مهم‌ترين سوغات آن يعني اناردر حجم 40 هزار تن  به شهرهاي داخلي و خارجي صادر مي‌شود
 
بادرود یکی از شهرهای تاریخی و زیارتی ایران است که درست در مرکز جغرافیايی ايران قرار گرفته است .شهر بادرود از توابع استان اصفهان است که از سوی جنوب در کوهپایه‌های کرکس و از شمال به حاشیه کویر مرکزی ایران چون نگینی درخشان بر بستر پهن دشت فلات مرکزی ایران می‌درخشد.

بادرود شهر ياقوت سرخ
گويش محلي بادرود كه ريشه در فارسي پهلوي دارد تنها گويشي است كه به عنوان يادگار پيشينيان ايران كهن در اين ديار به ياد مانده است .از ديگر مطالب خواندني راجع به بادرود مي‌توان به لاله و لادن بيژني (صفائيان بادرودي)، ‌دوقلوهاي به هم چسبيده اشاره كرد كه به اين شهر تعلق داشتند.

بادرود شهر ياقوت سرخ
 بادرود در تاريخ

شهر بادرود به علت دیرینگی و تمدن خاص آن جزو شهرهای تاریخی و کهن ایران است به گونه‌اي که برخی‌ها از آن به عنوان «پایتخت تاریخی فلات مرکزی ایران »یاد می‌کنند. کاوش باستان‌شناسان در محوطه باستانی «سیاه بوم»  در روستای اریسمان بادرود این مطلب را به اثبات رساند که در 6500 سال پیش مردمان این دیار نخستین صنعتگران تاریخ بوده‌اند که با ایجاد کوره‌های ذوب مس به تولید ظروف مسی و مفرغی در این سرزمین مبادرت مي‌كردند.
بادرود شهر ياقوت سرخ
درباره علت نامگذاری بادرود تاريخ‌نويسان چنین نگاشته‌اند که در قدیم تا قبل از ورود اسلام به ایران چهار عنصر حيات يعني آب، باد، خاک و آتش در ایران مورد احترام مردم بودند.در این بین چون عنصر باد در نزد مردمان نماد تقدس و احترام بوده نام این سرزمین را باد نهادند که بعدها در زمان پهلوی اول پسوند رود بدان افزوده شد و به بادرود تبديل شد . بعضی‌ها در بیان مقدس بودن این عنصر گفته‌اند که ایرانیان قدیم روز«بیست و دوم ماه خورشیدی» را روز «باد» یا «بادروز» می‌نامیدند که نام قدیم این شهر ابتدا «بادروز» بوده و بعدها به بادرود تبديل شده است.


 كجا برويم؟

آستان مقدس آقاعلی عباس و شاهزاده محمد از فرزندان بلافصل امام موسی ابن جعفر در بادرود قرار دارد . این زیارتگاه هر ساله پذیرای بیش از سه میلیون مسافر و زائر از سراسر کشور است .دارای کرامات عجیبی است و آستان مقدس هم از ویژگی معماری زیبايی در قالب گچ بری،آینه کاری و کاشیکاری برخورداراست و دارای یکی از بزرگ‌ترین گنبد‌های مدور ایران با ارتفاع 44 متر و قطر 25 متر است.
بادرود شهر ياقوت سرخ
امسال در تعطيلات نوروز هم حدود 25 هزار نفر از امامزاده آقاعلي عباس و شاهزاده محمد در بادرود ديدن كردند. آستان مقدس آقاعلی عباس و شاهزاده محمد 400 باب زائرسرا دارد.

گرمابه تاریخی نوقه از آثار دوران صفویه که بسیار زیبا و با روش معماری قشنگی در 400 سال پیش ساخته شده و اکنون به عنوان موزه بادرود مورد بازدید علاقه‌مندان قرار می‌گیرد.

خانه‌های تاریخی محقق الدوله،  رهگشاي، مدیر و مدبر الملک که از یادگارهای دوران قاجار و با تلفیق معماری سنتی کویری ساخته شده و اکنون مورد بازدید خیل عظیم گردشگران قرار می‌گیرد.
بادرود شهر ياقوت سرخ

پرستشگاه آدینه مربوط به دوران میترائیسم است. حدود 3000 سال پیش این مکان به عنوان معبد دین میترائیسم رواج داشته،  پس از آئين زرتشت به آتشکده و بعدها با ورود دین اسلام به ایران به عنوان مسجد آدینه اشتهار یافته است . اين مسجد در حال حاضر داراي دو ستون بزرگ خشتی گلی، محرابه‌های خشتی با تزئینات ساده،حوضچه آجری مربع و ديوارهاي ساده گچي است.
بادرود شهر ياقوت سرخ

قلعه کرشاهی از آثار دوران ایلخانیان که با خشت خام و گل حدود 800 سال پیش در حاشیه کویر مرکزی ایران و در 20 کیلومتری بادرود با روشی بسیار زیبا ساخته شده است .

کمپ گردشگری متین‌آباد که به عنوان نخستين اكو کمپ توریستی کویری ایران توسط بخش خصوصی ساخته شده و در آن  شتر سواری در کویر، رصد ستارگان و استراحت در چادرهايی که در دل شن‌های روان ساخته شده‌اند راب رای گردشگران مهیا كرده است .


 چي بخريم؟

 انار نادری بادرود یکی از چهار رقم انار معروف کشور است که هرساله نزدیک به 70درصد انار این شهر به کشورهای خارجی صادر می‌شود .برپايی جشنواره ملی انار در نیمه آبان هر سال نشان از شهرت انار بادرود را داراست .بادرود دارای دو هزار هکتار باغات انار است و هر ساله بالغ بر 40 هزار تن انار از این مناطق راهی بازارهای داخلی و خارجی می‌شود. تاکنون 184 نوع انار در جهان شناخته شده که چهار رقم معروف آن در ایران عبارتند از نادری بادرود، ملس ساوه، شیشه گپ فردوس، رباب نیریز .همچنین انار از نظر مزه،  رنگ و پوست نیز به سه دسته انار شیرین، ترش و ملس (میخوش) تقسیم می‌شود.
بادرود شهر ياقوت سرخ
طالبی آقاعلی عباس که در بازارهای داخلی معروف است از خاک حاصلخیز این سرزمین به عمل می‌آید. طالبی بادرود از شیرینی و حلاوت بی‌نظیری برخوردار است . آش محلی بادرود به نام آش گوشت هم از خوردني‌هاي خوشمزه این دیار است که برای صرف صبحانه  مشتریان زیادی دارد.

همچنين از جمله صنایع دستی بادرود هم می‌توان به فرش دستبافت اشاره کرد که قالی‌های بادرود به فرش كاشان شادسر معروف است و به دست پرتوان زنان و دختران بادرودی بافته می‌شود .
بادرود شهر ياقوت سرخ


 چطور برويم؟

برای سفر به بادرود از اصفهان فاصله 130 کیلومتری اتوبان اصفهان –کاشان را باید طی کرد .از تهران هم باید فاصله 280 کیلومتری اتوبان تهران –قم –کاشان را درنوردید تا در فاصله 60 کیلومتر بعد از کاشان به بادرود رسید .از جنوب هم از یزد مي‌توان رفت و مسیر نائین –اردستان را كه حدود 300 کیلومتر است  در مسیربزرگراه یزد به تهران پشت سر گذاشت تا در حاشیه اتوبان و بزرگراه به شهر بادرود سفر كرد.راه آهن سراسری هم از این شهر می‌گذرد و بادرود جزو سه راه ریلی مهم کشور تلقی می‌شود.

همچنين با سفر به بادرود مي‌توانيد سري هم به ابيانه بزنيد كه فقط 35 كيلومتر با بادرود فاصله دارد
نوشته: داریوش صولتیان



چهار شنبه 4 ارديبهشت 1392برچسب:, :: 13:6 ::  نويسنده : داريوش صولتیان



در یشت های اوستا، از کلمه باد به نام «وات» و «واد» یاد شده، در گویش امروزه مردم بادرود هم کلمه باد را به صورت «واد» تلفظ می کنند. در زبان سانسکریت، عنصر باد را پروردگار و ایزد مخصوص دانسته و اوست که نذورات را می پذیرد. دوت وایت هاوس در کتاب «نخستین شهری» از باد به عنوان یکی از چهارده شهر مهم دوران دودمان های اولیه ایران در 2500 سال پیش از میلاد نام برده است. دیاکونوف در کتاب تاریخ ماد از حمله آشورناسیراپال (پادشاه آشور) به باد خبر داده است

    از نشانه های فرهنگی قدمت منطقه می توان به گویش (زبان محلی) مردم منطقه اشاره کرد که خوشبختانه سالم مانده است. گویش بادرودی که به عقیده زبان شناسان جزء زبان های بکر ایران مرکزی محسوب میشود، ریشه در زبان باستانی پهلوی اشکانی دارد (مصاحبه با فریدون جنیدی، ایرانشناس و استاد زبان های باستانی ایران) و آنرا جزء شاخه های زبان راجی قدیم دانسته اند [11]. این گویش البته در خالدآباد و سه روستای فمی، ده آباد و متین آباد با اندکی لهجه متفاوت ادا می شود.

    اکتشافات «سایت اریسمان بادرود»، مربوط به هزاره پنجم قبل از میلاد، اولین زیستگاهی که در آن کارگاههای ذوب فلزات برقرار بوده است را نشان می دهد و این بزرگترین پشتوانه مدنیت این شهر و منطقه است

     کهنسالان عقیده دارند که نام این محل، نخست شاه آباد بوده و به مرور به باد و سپس بادرود مشهور شده است، برخی نیز معتقدند نام نخستین آن بادافشان بوده است، در کتاب «تحفة الفقرا» صفاالسلطنه آمده است: «قریه باد که اسم اصلی آن بادافشان است و از قراری که می گویند شهری بوده که چهار فرسخ طول و عرض داشته است» [12]. از قدیمی ترین مآخذی که نام این مکان در آن یاد شده می توان به کتاب اعلاق النفیسه ابن رسته اصفهانی اشاره کرد که به سال290 ه.ق تالیف شده، در آن کتاب منازل بین جاده اصفهان تا ری و فواصل آنها را برشمرده است. بدین شرح که: از اصفهان تا برخوار، سه فرسخ، از برخوار تا رباط وز، هفت فرسخ، از رباط وز تا طرق، پنج فرسخ، از طرق تا اصفاهه، شش فرسخ، از اصفاهه تا دکان، پنج فرسخ، از دکان تا باد پنج فرسخ، از باد تا ابروز پنج فرسخ و ... .

   در کتاب «ترجمه محاسن اصفهان1» در ذکر استادان متبحر در علم نحو و اعراب و فحول شعرای سخن منقّح در باب متقدمان، از ابوعبدالله بادی، ابوعلی بادی و ابوحاتم محمد حسن بادی نام برده است

    در کتاب مُعْجَمُ البُلدان یاقوت حموی نیز از باد اینگونه یاد شده است: «باذ من قری اصبهان و قیل من قری جرباذقان ینسب الیها الحسن بن سعد بن الحسن الفقیه الباذی مات بعد سنة ثلاث و ستَّمائه»؛ ترجمه «باد از آبادیهای اصفهان است و گفته شده از آبادی های گلپایگان است، حسن بن سعد بن حسن فقیه بادی که در سال 603 ه.ق درگذشت منسوب بدانجاست

    در کتاب نقاوة الآثار تالیف محمود بن هدایت الله افوشته ای از کشتار فجیع مردم باد توسط مرتضی قلی خان پُرناک اینگونه یاد شده است:

      «... القصه خان عالی شأن را چون از هیچ جا تیر اراده به هدف مقصود نرسید، از این سبب کمال دماغ خشکی به هم رسانیده، اعراض بی نهایت بر طبیعتش مستولی گشته و بعد از آنکه بعضی از توابع کاشان را غارت کرده بود متوجه ولایت نطنز شد و بعضی از قریه و مزارع آنجا را خراب کرده مردم قریه باد، که از بلوک گرمسیر نطنز است از بیم آن سپاه به بوم کنی پناه جستند و بعضی از لشکریان پی به ایشان برده آن جماعت را از جهت حصول مال، تکلیف بیرون آمدن کردند و ایشان به توهم آزارو کشتن از آن غار قبول بیرون آمدن نکردند، آخرالامر آن ظالم، چند کاه بسیار جمع آورده و در آنجا ریختند و آتش در آن زدند و موازی دویست نفر از پیر و جوان و اطفال و زنان در آن بوم کن، از کاه دود مردند.

     بعد از آن خان عالمیکان به موضع موغار که از اعمال اردستان است عبور فرموده آن قریه را نیز دریافت و از آنجا به راه بیابان متوجه اِلَکاء خود شدند. چون یک منزل از سمنان گذشت، شبی قلنجی صعب کرده، اطبّا را حاضر می ساختند اجل پیش دستی کرده بساط زندگانیش در نوردید».

  یادآور می شود که این اتفاق در زمان پادشاهی سلطان محمد پدر شاه عباس اول صفوی روی داده است.

در مجموعه ناصری2 نسخه خطی، در بخش جغرافیای اصفهان و نطنز از «باد» چنین یاد کرده است:

      «باد که تا قصبه نطنز چهار فرسخ است عرض و طول اراضی آن دو فرسخ در دو فرسخ است». آب باد از رودخانه برزرود است؛ در حقیقت از دو رودخانه است یکی سمت برزرود و یکی در سمت چیمه رود، زیر قریه هنجن یکی می شود، قریب یک فرسخ زیر هنجن دو رشته قنات هم حفر شده که آب آن دو رشته قنات هم داخل رودخانه می شود و از هنجن تا باد چهار فرسخ است. تخمیناً باد، سیصد در خانه می شود. محصول شتوی جو شیرین و تریاک، صیفی جوزق (پنبه) و ماش و تنباکو. هوای آنجا گرمسیر که در فصل تابستان خیلی گرم می شود.

    خربزه، گرمک، طالبی و هندوانه بهاره از کاشان زودتر می رسد. سر راه «دارالعباد یزد» و کرمان واقع است و امامزاده ای هست مشهور به علی عباس، مساحت آن تا باد دو فرسخ است. میان ریگ واقع شده، فرزند امام موسی کاظم (ع) بسیار با معجز و کرامت است که احدی جرأت آن ندارد که در امامزاده قسم یاد کند. بعض کسان قسم خوردند، مال و جان آنها از بین رفت. برگ ابریشم هم دارد»

بخشی از مقاله مهندس سعید صالحیان



شنبه 1 فروردين 0برچسب:, :: 8:18 ::  نويسنده : داريوش صولتیان

 

سراموزه رهگشای بادرود به عنوان بزرگترین گنجینه تاریخ وفرهنگ این شهر کهن وتاریخی محسوب می شود . خانه تاریخی رهگشای که در عهد قاجار بنا گردیده به همت فرزندان برومند این پیر فرزانه وهمسر آقای دکترمحمدرهگشای اکنون بعنوان یکی از بی نظیر ترین مجموعه موزه سرای استان اصفهان تلقی میگردد . در این خانه تاریخی بیش از 2000 قطعه شیء تاریخی از نحوه آداب وسنن مردمان حاشیه کویر بطرز بسیار زیبا ومتقارنی  چیده شده اند که با بازدید از آن دریچه ای از تاریخ وفرهنگ بادرود برروی بازدید کنندگان گشوده می شود.

دکتر محمد رهگشای وهمسرش با هزینه شخصی خود اقدام به احداث این سراموزه نموده وامروزه در ایام جشن نوروز هرروز شاهد خیل گسترده گردشگران ومسافران نوروزی برای بازدید از این خانه تازیخی می باشیم .چیدمان دهها سفره 7 سین ایرانی با تلفیق ظروف وتندیس های ایران باستان نمادی از ذوق وهنر وسلیقه این خانواده فرهیخته می باشد.

 نکته جالب این مجموعه بازدید رایگان مسافران وگردشگران وهمشهریان ازاین مجموعه زیبا می باشد.

 درود برهمت مردان پاک این سرزمین که اینچنین به عشق وطن مادری خویش دست به این اقدام زیبا وماندگار زده اند  

  

 

   

 

  

 

 

 

  

 

   

 

 

 



یک شنبه 6 فروردين 1391برچسب:, :: 14:31 ::  نويسنده : داريوش صولتیان

شهربادرود در مرکز جغرافیای ایران ودر 130 کیلومتری اصفهان-60 کیلومتری کاشان و55 کیلومتری اردستان واقع گردیده است. در سفر به بادرود از این 10 اثر تاریخی ودیدنی بازدید کنید

آستان مقدس آقاعلی عباس(ع) بادرود 

 

وجود بارگاه مطهر فرزندان بلافصل امام موسی ابن جعفر(ع) در بادرود وحضور خیل مشتاقانی که از سراسر کشور عزیزمان به پای بوس حضرتش مشرف می شوند که بالغ بر 3 میلیون در سال تخمین زده می شود باعث گردیده این شهر بعنوان چهارمین شهر زیارتی ایران پس از مشهد، قم وشیراز تلقی گردد .

حضرت آقاعلی عباس وشاهزاده محمد جهت دیدار با برادر بزرگوارشان حضرت امام رضا(ع) از مدینه عازم طوس بودند که پس از طی چندین شهر و روستا به کاشان و سپس بادرود آمدند. پس از 40 شبانه روز اقامت در این سرزمین و میهمان نوازی شایسته اهالی بادرود، عازم به طوس از راه کویر بودند که بدست لشگریان مأمون درکویر بادرود در 14 جمادی الاول 203 قمری شربت شهادت نوشیدند.

آستان مقدس دارای 400 باب زائرسرا و امکانات اولیه اسکان مسافرین و زائران است.معماری بسیار زیبای آستانه در قالب گچ بری، آئینه کاری و کاشیکاری بر پیکره یکی از بزرگترین گنبد مدور جهان چشم هر هنردوست عاشقی را مجذوب هنر زیبای خویش می سازد. ضریح مطهر بطرز بسیار باشکوهی احداث و آرامش معنوی خاصی را در حرم مطهر به مسافران خسته کویر می بخشد.

 

گرمابه نوقه بادرود  

 

از آثار ارزشمند دوران صفویه گرمابه نوقه بادرود می باشد که در ابتدای کوی گلستان و چند متری میدان امام حسین(ع) واقع گردیده است. این بنا که مثل تمام گرمابه های قدیمی ایران دارای تون رختکن و حوضچه های کوچک و متصل به هم می باشد دارای ویژگی معماری خاصی است. متأسفانه در سال 1356 این حمام تخریب و جزئی از مسیر کوچه قرار گرفت در سال 1379 به پیشنهاد جمعی از دوستداران میراث فرهنگی و به همت شهردار محترم وقت و مجموعه فرهنگی ارشاد اسلامی از زیر خاک شناسائی و با اعتبار سازمان گردشگری بازسازی گردید. این بنا طی تفاهم اداره میراث فرهنگی با شهرداری و شورای اسلامی شهر در حال تبدیل شدن به موزه مردم شناسی بادرود است. ساعت بازدید از حمام نوقه از 8 صبح لغایت 6 بعد ازظهر است.

سراموزه  رهگشای بادرود  

 از جلوه های معماری زیبای قاجاریه در بادرود منزل و موزه شخصی رهگشای است. این خانه قدیمی و زیبا درفاصله 300 متری میدان امام حسین(ع) و در کوی باغ جنب حسینیه اعظم واقع گردیده است. بنا در سال 1372 به همت فرزندان مرحوم رهگشای بازسازی و اکنون با وجود بیش از 2000 قطعه شیء که به همت دکتر رهگشای و همسرش جمع آوری گردیده به صورت موزه ای بسیار زیبا و منحصر بفرد مبدل گردیده است. این خانه علاوه بر موزه اشیاء تاریخی موزه ای از انواع درختان خاص این منطقه هم شمرده می‌شود. چون منزل شخصی است تأکید می‌گردد در تعطیلات نوروزی ترجیحأ بین ساعت 9 تا 11 صبح و 3 تا 5 بعد از ظهر برای بازدید از این موزه زیبا برنامه ریزی نمود. 

بادگیرمیدان امام بادرود 

تندیس زیبای بادگیر در میدان امام خمینی بادرود که نشان از معماری اصیل ایرانی در بافت منازل این سرزمین است نمادی از ستبری حاشیه نشینان کویری است. این تندیس در سال 1383 به همت شورای اسلامی و شهرداری بادرود احداث گردیده است در جوار این میدان پارک شهر قرار دارد که با برخورداری از 4 هکتار فضای سبز زیبا و چمن کاری و آلاچیق محل استراحت و سرویسهای بهداشتی و سفره خانه سنتی، فضای آرامی را برای استراحت مسافران فراهم نموده است. 

قلعه کرشاهی بادرود

ارگ زیبای کرشاهی از جمله آثار زیبا و تاریخی این منطقه است. آنچه طبق شواهد  موجود قابل اثبات است این است که این اثر در اواخر دوران قاجار توسط نائب حسین کاشی برای استفاده نظامی مورد بازسازی قرار گرفته. وجود قلعه در پهن دشت زیبای کویر و آرامش خاصی که در کوهپایه های لطیف حکمفرماست منظره ای زیبا را جلوه گر نموده است. وجود قنات آب که مظهر آن از درون قلعه نشأت گرفته و باغ و مزرعه جوار قلعه ترسیمی زیبا از تاریخ وطبیعت را جلوه گر می سازد. قلعه کاملاً با خشت خام ساخته شده و تزئینات زیبا ی برج اصلی از دور هویداست. برای دیدن این اثر بایستی مسیر خاکی 22 کیلومتری روستای متین آباد تا قلعه را پیمود. گرچه با هرنوع وسیله ای می توان به قلعه سفر کرد ولی داشتن نشانی دقیق و احیاناً راهنما در مسیر یاد شده ضروری است. 

  پرستشگاه آدینه بادرود

یکی از کهن ترین معابد مذهبی منطقه پرستشگاه(مسجد) آدینه بادرود است. این بنا  که به گفته باستانشناسان و مورخین مربوط به دوران ساسانی است دارای آثاری از آئین میتراپرستی است که بعدها پس از ورود دین مبین اسلام به ایران با ساخت محرابهای خشتی با تزئینات ساده به مسجد مبدل شده است. بنا از گستردگی عظیمی برخوردار بوده که بعدها به علت در حاشیه شهر واقع شدن و گسترش باغات انار در اطراف بنا  فقط دو ستون خشتی مستحکم از بنا به ارتفاع تقریباً 6 متر که نمودی از کنگره های طرفین معبد بوده باقی مانده است. درست در قسمت میانی پرستشگاه آثاری شبیه به حوض آجری با اشکال هندسی نامنظمی به عمق یک متر از سطح بنا وجود دارد. برای دیدن این اثر کهن می توان از مسیر خیابان امام حسین(ع) تا حسینیه پای نخل و روبروی منزل محقق الدوله به سمت کوی آدینه حرکت و از این اثر زیبا دیدن نمود. درب این اثر تاریخی در طول شبانه روز برای بازدیدکنندگان گشوده است.

 

سوغات بادرود 

از جمله صنایع دستی شاخص این منطقه فرش دستباف است. قالی های زیبایی که به نام کاشان شادسر در بازار جهانی شهره یافته، ماحصل دستان هنرمند زنان و دختران این سرزمین است. فرش دستباف در گذشته که از رونق اقتصادی خوبی برخوردار بود در درون هر خانه این منطقه داری از آن برپا بود اکنون هم این صنعت دستی زیبا که نقش عشق و زندگی بر آن نقش بسته در اکثر منازل این شهر با طرحها و نقشه‌های زیبایی بافته می شود.در ضمن تهیه رب انار سنتی،لبنیات بوی‍ه ماست وکشک محلی بادرود ،بستنی سنتی بادرود ،آش گوشت محلی نیز از سوغات این شهر در فصل بهار شمرده می شوند  

خانه تاریخی محقق الدوله 

این خانه زیبا و بزرگ از آثار معماری دوران قاجار است بنا کاملاً با خشت خام احداث و با گچ بری ساده وآجر و سنگ تزئین گردیده است. منزل محقق الدوله در فاصله 100 متری میدان مرکزی بادرود (امام حسین) و در خیابان امام حسین(ع)(حسینیه) واقع گردیده است. منزل از معماری بسیار زیبائی برخوردار است. دارای حیاط و سرسرای تابستانه و زمستانه و حوض بزرگ و باغ متصل به خانه است. برای بازدید از این بنا توصیه می شود بین ساعات 9 تا11 صبح و 2 تا 5 بعد از ظهر برنامه ریزی نمائید.

 کمپ گردشگری متین آباد بادرود   

 

  

این مجموعه که در روستای متین آباد در 12 کیلومتری بادرود ودر حاشیه کویر قرار داردتوسط بخش خصوصی احداث گردیده که  امکان بازدید وتفریح در قالب کویر نوردی با موتور چهار چرخ - دوچرخه سواری - شتر سواری وبیتوته در سوئیتهای سنتی وچادر برپا شده در دل کویر رابرای شما فراهم می نماید . 

 

ریق شق بادرود 

 

مجموعه تپه شنهای زیبا با نام ریگ یا ریق شق در اطراف زیارتگاه آقاعلی عباس وقسمت شرق وشمال شهر جایگاهی بسیار زیبا وآرام ودلنشین برای استراحت روح وروان است . پس از طی جاده خاکی در اطراف امامزاده به مجموعه رملهای ماسه بادی می رسیم که در میان جنگل دست کاشت تاغ سربرآورده اند . ساعتها می توان برروی این تپه های زیبا وخالص ورزش واستراحت نمود . در سفر به بادرود ساعتی از اوقات خود را در این فصل زیبا برروی رملهای شن اطراف شهر بگذرانید

 

ارادتمند همه ایرانیان عزیز: ذبیح الله صولتیان بادرودی



دو شنبه 22 اسفند 1390برچسب:, :: 15:0 ::  نويسنده : داريوش صولتیان

  

 

هفتا پشتو

در دل کویر وپهن دشت پاک وزلال رملهای شن،برآمدگی نا منظم خاک رس در شنهای صاف نمادی دیگر از تاریخ کهن این سرزمین را فریاد برمی آورد. در فاصله 5 کیلومتری شهر بادرودودر امتداد روستای عباس آباد منطقه ای قدیمی بنام هفتا پشتو(70 پشتو) وجود دارد. وجود پشته های خاک رس به ارتفاع 5 تا 15 متر که شمارش تعداد دقیق آنها به علت پراکندگی غیر ممکن است اما تخمین زده می شود نزدیک به 130 پشته خاک وجود داشته باشند حکایتی دیگر از تاریخ این سرزمین است .

تا پیش از این زمین شناسان وتاریخنگاران را گمان برآن بود که در زمان ایلخانیان وسلجوقیان این منطقه بعنوان قطب کشاورزی منطقه بادرود شناخته می شده واز آنجا که زمین منطقه هموار ودر یک سطح وجود داشته ،کشاورزان مجبور بودند خاکهای زمین کشاورزی را برروی هم انباشته کنند تا زمین کشاورزی گود شود وآب بر آن بنشیند .وجود رشته قنات در نزدیکی هفتاد پشتو بر این مطلب صحه میگذاشت. اما در چند ماه اخیر با حفاری غیر مجاز توسط سارقین میراث این سرزمین ، این فرضیه مردود شمرده شد. با حفاری غیرمجاز برروی یکی از بزرگترین تپه های هفتادپشتو و پیدایش خشتهای خام دوران ساسانی حکایت دیگری از تاریخ هفتاپشتو به روی زمینیان گشوده شد. وجود خشتها نشان ازآن دارد که برخی از پشته ها نه تنها خاک خالی کشاورزی نیستند بلکه بعنوان برجهای دیده بانی ویا مسکونی در 1700 سال پیش تلقی میگردیده اند . بر اثر این حفاری بخشی از یکی از صدها برج این دیوارها ومناطق مسکونی بادرود قدیم هویدا گردیده است.

 

 

 

 

  

 

نوشته وعکس:ذبیح الله صولتیان بادرودی 

منبع: وبلاگ عکسهای زیبای بادرود



پنج شنبه 20 بهمن 1390برچسب:, :: 15:20 ::  نويسنده : داريوش صولتیان

 

قلعه کرشاهی یا گهر شاهی که در اصطلاح محلی به «قلعه کر» معروف است  در شمالی نرین نقطه بادرود ودر ابتدای حریم بخش ابوزیدآباد درا ستان ا صفهان، و نزدیک کوهی بنام  يخآب قرار گرفته و از نزديك ترين آبادي(متین آباد) 23 كيلومتر فاصله دارد. براي سفر به اين قلعه تقريبا يك روز پياده روي در پيش داريد و حتما بايد از راهنماي محلي يا نقشه هاي دقيق استفاده كنيد.واگر با وسیله نقلیه می خواهید بروید مسافت جاده خاکی نسبتأخوب متین آباد تا کرشاهی را حدود 45 دقیقه باید طی کنید.

 

بناي اين قلعه به پيش از اسلام باز میگردد ودژ كنوني بر ويرانه هاي قلعه قديمي بنا شده است.قلعه كرشاهي در دوره هاي مختلف از جمله پس ازحمله مغول بازسازي شده تا جلوي پيشروي دشمن كه از راه كوير قصد حمله به نواحي مركزي ايران راداشت، گرفته شود.از آن زمان به بعد هم بارها مورد استفاده حاكمان و راهزنان و حتي شورشيان قرار گرفته و آخرين بار توسط حسين كاشي  از شورشيان اواخر دوره قاجار بازسازي شده است. هنوز هم آثار گلوله هاي توپ بجا مانده از درگيري نيروهاي دولتي و شورشيان بر ديوارهاي قلعه نمايان است. مساحت اين قلعه به همراه محوطه آن 8 هزار مترمربع و تماما ازخشت ساخته شده و بعد از ارگ بم، بزرگ ترين بناي خشتي ايران محسوب مي شود.اين قلعه در زمان حمله مغو لها به عنوان پايگاهي براي مبارزه، بخوبي توانست در جنگي نابرابر چند روز مقابل يورش وحشيانه دشمن مقاومت كند. سربازاني كه زمان حمله مغولان با آنها مي جنگيدند، پس از رشاد تهاي فراوان و واردكردن تلفات سنگين به دشمن، وقتي لشكر عظيم مغول را مي بينند كه مانند مور و ملخ از هر سو مي تازند، ترجيح مي دهند از داخل قلعه به مبارزه ادامه دهند. مغو لها قلعه را محاصره میكنند ولي ساختارپيچيده قلعه، تسخير آن را دشوار كرده بود چرا كه در طراحي آن، اصول دفاعي بخوبي   پیش بيني شده بود. دور تا دور قلعه دو ديوار محكم كشيده شده و بر جهاي ديده باني كه تيراندازان در آن مستقر مي شدند كمي متمايل به بيرون ساخته شده بودتا به تمام محوطه اطراف اشراف و تسلط داشته باشند.ضمن اينكه بين ديوار دوم و ديوار اصلي قلعه، خندق و كانالي به دهانه 5 متر كنده شده كه اگر دشمن از ديوار اول و دوم مي گذشت، درخندق، زمین گير مي شد و فرصتي براي تيراندازان قلعه به وجود مي آمد تا آنان را از پاي درآورند.همچنين قلعه، 3 ديوار داشته كه ديوار اصلي بلندتر از بقيه بوده كه باقيمانده ديوار اول در ضلع شرقي هنوز پابرجاست. به هر حال مغو لها قلعه را محاصره ميكنند با اين تصور كه وقتي آب و آذوقه ساكنان آن تمام شود، تسليم خواهند شد، اما غافل از اين كه معماران و سازندگان اين شاهكار نظامي، حتي براي زمان محاصره هم پيش بيني كرد ه اند و در كوير خشك و بی آب و در چنين دشت وسيعي، قلعه را در جايي ساخته اند كه سطح زمين با سفره هاي آب زيرزميني، كمترين فاصله را دارد. به طوري كه ساكنان قلعه با كندن كمتر از 5 متر زمين به آب مي رسند. حوضي كه اكنون نيز وسط حياط قلعه به چشم مي خورد، يك و نيم متر عمق دارد و تا چند سال پيش، هميشه پر از آب بوده است. بركه و آبگيري كه در محوطه غربي وجود دارد، هنوز هم كاملا پرآب است و تشنگي مسافران كوير را برطرف ميكند.بنابراين انتخاب مكان ساخت قلعه، در حالي كه مي توانست در هر جاي ديگري از كوير ساخته شود، به نوبه خود، نشانگر درايت و دانش معماران آن است كه همين نكته مي تواند دليل مناسبي براي سفر گردشگران به اين منطقه باشد.هنگام محاصره قلعه، سربازان از تونل هاي مخفي كه از داخل به خارج كنده شده بود، شبانه به دشمن شبيخون مي زدند و تعدادي از آنان را از پاي درمي آوردند، اما سرانجام لشگر,

:: 9:51 ::  نويسنده : داريوش صولتیان

 

 

دو سال است از ادامه بازسازی پرستشگاه آدینه بادرود خبری نیست.

ذبیح اله صولتیان از دوستداران عرصه میراث فرهنگی در بادرود با اعلام این خبر گفت . پس از سالها پیگیری شورای شهر برای مرمت یکی از کهن ترین معابد مذهبی استان اصفهان، کار بازسازی بخشی از این بنای ارزشمند تاریخی در سال 1388 با همکاری اداره میراث فرهنگی نطنز وشورا وشهرداری بادرود آغاز شد وضمن استحکام بخشی دوستون بزرگ خشتی این بنا ، سقف ایوان اصلی پرستشگاه با بهره گیری از توان معماران سنتی کار منطقه با خشت خام احداث ومرمت گردید وقرار بود سه ایوان باقی مانده معبد هم در ادامه بازسازی گردد که تاکنون توچهی به ادامه مرمت این بنای ارزشمند تاریخی نشده است.

صولتیان افزود این بنا از این جهت ارزشمنداست که  باوجود دین رسمی زرتشت در ایران در زمان ساسانیان، در این منطقه در 1700 سال پیش مذهب میترائیسم مرسوم بوده است .گرچه پیشینه مذهب میترا به حدود 3000 سال قبل ودوران ایلامیها بر میگردد ولی وجود ابنیه پرستش آناهیتا وخورشید در یک مکان از جلوه های منحصر بفرد پرستشگاه آدینه بشمار می رود وجالبتر اینکه لفظ آدینه که یک کلمه زرتشتی واز زبان قدیم ایران باستان است براین بنای شکوهمند اطلاق گردیده است .

این دوستدار میراث فرهنگی گفت:بعد از ورود دین اسلام به ایران این مکان بنام مسجد آدینه اشتهار یافت ودوستون بزرگ خشتی گلی ،محرابه های خشتی با تزئینات ساده،حوضچه آجری مربع،وبخشی از دیوارها وباروهای ستبر این پرستشگاه برای جلوگیری از تخریب بیشتر ،دست یاری مسئولین میراث فرهنگی را به سوی خویش می خواند

 



 



دو شنبه 5 دی 1390برچسب:, :: 9:9 ::  نويسنده : داريوش صولتیان

 

در گویش بادرودی به شب یلدا «شَوِ چِلَه» می گویند.ازرسومات این سرزمین در بلند ترین شب سال بدین گونه است ،دیدار کلیه ی اعضای خانواده از بزرگ فامیل به گونه ای که پس از صرف شام تمام بستگان دسته دسته به خانه پیرترین مرد یا زن فامیل می روند ودر حالیکه پدر یا مادربزرگ بر بالاترین جای کرسی تکیه زده وبترتیب سن مابقی دور تادور کرسی حلقه می زنند.از رسومات شب یلدا می توان به نوع غذاها وتنقلات این شب که بااصطلاح محلی «شَوچٍره»می گویند اشاره کرد.

-پخت وتناول 7 میوه که در زیر خاک بعمل آمده باشد مثل شلغم ،چغندر،ترب سیاه،پیاز،هویج.سیب زمینی معمولأ در خانواده ها معمول است وعقیده براین دارند که همانگونه که این میوه ها ومحصولات در زیر خاک سرد مقاومند پس خوردن آنها استحکام بین فامیل وبستگان را بیشتر می کند .در شب چله بزرگ، وجود هندوانه وانار بر سر سفره شب یلدا از ضروریات است.انار که محصول شاخص بادرود است بصورت خاصی تزئین یافته وبعنوان سرآمد میوه های شب یلدا بر مرکز کرسی قرار می گیرد. بادرودیها به سرخ گونه ی رنگ انار وهندوانه اعتقاد عجیبی دارند وبر این رسم پایبندند که رنگ سرخ گرمی کانون خانواده رادر پی دارد .در این شب بزرگ سال تمام بستگان بایستی در زیر کرسی بدور پدربزرگ جمع شده وتا دیر وقت به قصه های  پیرترین عضو خانواده گوش فرا دهند.  

  

 

-خانم  خانه در تنور محل پخت نان ،در نزدیک ترین خانه محله به پخت آشهای مخصوص ومحلی در دیزیهای گلی می پردازد که این غذای مخصوص در صبح روز اول دی در مجمع مسی قرار گرفته برروی کرسی ریخته شده وافراد خانواده به خوردن آن مشغول می شوند .معمولأ در شب یلدا بیشتر پخت نوعی آش ارزن ،جو ویا نوعی آش با ماش وکدوی محلی مرسوم است.

-خوردن انجیر خشک،برگ زردآلو ،پسته وبادام وگردو،انواع تخمه نیز جزء تناولات شب یلداست.

در این شب همکاری اعضای خانواده برای پخت غذای مخصوص این دیار بنام «قلییه»(قورمه) که با گوشت بره تهیه ودر ظروف مخصوص سفالی نگهداری می شود،از رسوم قابل تأمل است .در برخی از خانواده ها مردان خانه به خواندن دوبیتی های محلی همراه با نوای دل انگیز نی ویا ساز محلی نیز می پردازند



سه شنبه 29 آذر 1390برچسب:, :: 15:19 ::  نويسنده : داريوش صولتیان

محرم در بادرود قدیم ازنوادر شیوه های عزاداری بی ریای واحساسی کشور شمرده می شد.دسته های عزاداران «برنی»و«حسینی »با شور تمام وخالصانه در اول محرم عزاداری را شروع می کردند .تمام عزاداری بادرود خلاصه می شد در این دو دسته در مدرسه بالا«حسینیه اعظم»ومدرسه پائین«حسینیه مرکزشهر».برنی ها سنگ شیر می زدند .سنگ شیر دو قطعه کوچک چوبی زیبائی بود که با نوحه های 8 و16 ترکی بصورت سه ضرب وبسیار منظم به هم می زدند وبدور مشغل«مشعله»که آتش دان بزرگی بود می چرخیدندو«حسین حسین» می گفتند.حسینی ها هم به سینی زنی به ریا وبدون تشریفات دهل وصوت وشیپورهای امروزی می پرداختند . اوج احساسات زمانی بود که این دو دسته به هم می رسیدند واز نای جان فریاد« حسین حسین»آنها به عرش می رسید.این مراسم از شب 7 محرم تا روز عاشورا به اوج خود می رسید .صبح عاشورا در میدان مرکزی بادرود تعزیه امام حسین برپا می شد .حسین خان رحیمی ،مرحوم حاج رضایت،مرحوم امیدی،سید طباطبائی،شاه حسین قصابی،مرحوم نائینی،مرحوم دهقانزاده و....از تعزیه خوانان آن دوره بودند . پس از اجرای تعزیه نخل بزرگ را که در پیشاپیشش «شده» علم وکتل بزرگ بود حرکت می کرد ودر عقب نخل تمثیل امام شهید برروی تخته چوبی درحرکت بود وسپس تمثیل ذوالجناح «اسب امام »هم در حرکت بود .نحوه چینش این نمایش بقدری زیبا وتکان دهنده بود که آه از دل هر بیننده ای را بدر می آورد.نخل بزرگ ودسته های عزادار به آرامگاه درگذشتگان می رفتند وپس از طلب مغفرت برای اهل قبور به صرف ناهار ظهر عاشورا در تکایای یاد شده مراسم عاشورا خاتمه می یافت  

 

 

 

 

امروزه مراسم عزاداری محرم در بادرود بدین گونه است:از اول محرم هیئتها که شامل 12 هیئت عزاداری رسمی هستند مراسم را در قالب زنجیر زنی در مساجد وتکایای خویش آغاز میکنند.شب 7 محرم هیئت ها بصورت منظم وبازهم در قالب زنجیر زنی به عزاداری در مسیر خیابانها از محل تکیه خود تا حسینیه اعظم ،مرکز شهر وپای نخل می روند .شب عاشورا نخل کوچک حسینیه مرکز شهر ،اعظم وخرم از حسینیه خارج می شوند ودر عصر تاسوعا مراسم خاصی در حسینیه ابوالفضل همراه با نخل گردانی آغاز می شود.در این روز توزیع نان مخصوص محلی این منطقه بنام«کوکله زردو»توزیع میگردد .تاسوعار ا دربادرود «روج عباسعلی»می گویند.در این روز برخی از هیئت ها به آستان مقدس آقاعلی عباس می روند.در صبح عاشورا نخل بزرگ پیشاپیش همه هیئات از حسینیه پای نخل به حرکت در می آید درحالیکه دو نخل کوچک در عقب آن وتمثیل ذوالجناح آن را مشایعت می کند.سه دور به دور میدان امام حسین می چرخد وسپس راهی گلزار شهدای شهر شده وپس از طلب مغفرت اهل قبور به به میدان معلم حرکت ودر آنجا نماز ظهر عاشورا را قرأت وبرای تناول ناهار عاشورا هرکس راهی هیئت محل خویش می شود.

از اول محرم تا عاشورا در حسینیه ابوالفضل واعظم مراسم تعزیه خوانی برپاست .در مراسم شام غریبا ن سوگنامه حضرت رقیه توسط هیئت آقاعلی عباس مسجد امام صادق در حسنیه مرکز اجراء می شود ونیز حرکت نمادین کاروان اسیران از حسینیه ابوالفضل تا پای نخل واعظم به حرکت در می آید .

آنچه قابل تأمل است حضور تمام بادرودیهای سراسر کشور در مراسم روز عاشورا در بادرود می باشد که جای سپاس از وجود حس وطن دوستی اهالی را داراست... 

ذبیح اله صولتیان 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

منبع:عکسهای زیبای بادرود



یک شنبه 6 آذر 1390برچسب:, :: 10:29 ::  نويسنده : داريوش صولتیان

برای مسافرت به بادرود دیدار از این مجموعه را از یاد نبرید

آستان مقدس آقاعلی عباس(ع) بادرود 

 

وجود بارگاه مطهر فرزندان بلافصل امام موسی ابن جعفر(ع) در بادرود وحضور خیل مشتاقانی که از سراسر کشور عزیزمان به پای بوس حضرتش مشرف می شوند که بالغ بر 3 میلیون در سال تخمین زده می شود باعث گردیده این شهر بعنوان چهارمین شهر زیارتی ایران پس از مشهد، قم وشیراز تلقی گردد .

حضرت آقاعلی عباس وشاهزاده محمد جهت دیدار با برادر بزرگوارشان حضرت امام رضا(ع) از مدینه عازم طوس بودند که پس از طی چندین شهر و روستا به کاشان و سپس بادرود آمدند. پس از 40 شبانه روز اقامت در این سرزمین و میهمان نوازی شایسته اهالی بادرود، عازم به طوس از راه کویر بودند که بدست لشگریان مأمون درکویر بادرود در 14 جمادی الاول 203 قمری شربت شهادت نوشیدند.

آستان مقدس دارای 400 باب زائرسرا و امکانات اولیه اسکان مسافرین و زائران است.معماری بسیار زیبای آستانه در قالب گچ بری، آئینه کاری و کاشیکاری بر پیکره یکی از بزرگترین گنبد مدور جهان چشم هر هنردوست عاشقی را مجذوب هنر زیبای خویش می سازد. ضریح مطهر بطرز بسیار باشکوهی احداث و آرامش معنوی خاصی را در حرم مطهر به مسافران خسته کویر می بخشد.

 

گرمابه نوقه بادرود 

از آثار ارزشمند دوران صفویه گرمابه نوقه بادرود می باشد که در ابتدای کوی گلستان و چند متری میدان امام حسین(ع) واقع گردیده است. این بنا که مثل تمام گرمابه های قدیمی ایران دارای تون رختکن و حوضچه های کوچک و متصل به هم می باشد دارای ویژگی معماری خاصی است. متأسفانه در سال 1356 این حمام تخریب و جزئی از مسیر کوچه قرار گرفت در سال 1379 به پیشنهاد جمعی از دوستداران میراث فرهنگی و به همت شهردار محترم وقت و مجموعه فرهنگی ارشاد اسلامی از زیر خاک شناسائی و با اعتبار سازمان گردشگری بازسازی گردید. این بنا طی تفاهم اداره میراث فرهنگی با شهرداری و شورای اسلامی شهر در حال تبدیل شدن به موزه مردم شناسی بادرود است. ساعت بازدید از حمام نوقه از 8 صبح لغایت 6 بعد ازظهر است.

خانه رهگشای بادرود  

 

از جلوه های معماری زیبای قاجاریه در بادرود منزل و موزه شخصی رهگشای است. این خانه قدیمی و زیبا درفاصله 300 متری میدان امام حسین(ع) و در کوی باغ جنب حسینیه اعظم واقع گردیده است. بنا در سال 1372 به همت فرزندان مرحوم رهگشای بازسازی و اکنون با وجود بیش از 2000 قطعه شیء که به همت دکتر رهگشای و همسرش جمع آوری گردیده به صورت موزه ای بسیار زیبا و منحصر بفرد مبدل گردیده است. این خانه علاوه بر موزه اشیاء تاریخی موزه ای از انواع درختان خاص این منطقه هم شمرده می‌شود. چون منزل شخصی است تأکید می‌گردد در تعطیلات نوروزی ترجیحأ بین ساعت 9 تا 11 صبح و 3 تا 5 بعد از ظهر برای بازدید از این موزه زیبا برنامه ریزی نمود. 

بادگیرمیدان امام بادرود 

تندیس زیبای بادگیر در میدان امام خمینی بادرود که نشان از معماری اصیل ایرانی در بافت منازل این سرزمین است نمادی از ستبری حاشیه نشینان کویری است. این تندیس در سال 1383 به همت شورای اسلامی و شهرداری بادرود احداث گردیده است در جوار این میدان پارک شهر قرار دارد که با برخورداری از 4 هکتار فضای سبز زیبا و چمن کاری و آلاچیق محل استراحت و سرویسهای بهداشتی و سفره خانه سنتی، فضای آرامی را برای استراحت مسافران فراهم نموده است.

سایت باستانی اریسمان 

 

در پی کاوشهای باستان شناسان ایرانی وآلمانی بین سالهای 1379 لغایت 1383 آثار گرانباری از تاریخ ذوب مس در 6500 سال پیش در این دیار کشف گردید. وجود سرباره های فراوان باقی مانده از ذوب مس در محوطه منجر به کشف بزرگترین شهر صنعتی تاریخ جهان شد. ادامه اکتشافات منتج به وجود دهها اشیاء تاریخی وگورهای تدفین خمره ای گردید. این محوطه گرچه بعد از پایان مرحله اول اکتشاف از ادامه کاوش بازماند، اما دریچه ای جدیدی از فن آوری صنعتی تاریخ بشریت را برای جهانیان گشود. گرچه آثار مکشوفه در حال حاضر به علت ایمنی تحت پوشش قرار گرفته و عملاً بازدید از این مجموعه امکان وجود جذابیت برای گردشگران محترم را ندارد اما برای رفتن به محوطه مسیر 2 کیلومتری میدان ورودی شهر(غدیر) به سمت جاده ترانزیت بادرود- اردستان را بایست پیمود تا درست در روبروی ورودی به روستای اریسمان با طی فاصله یک کیلومتری جاده خاکی به محوطه باستانی اریسمان(سیاه بوم) رسید.

 قلعه کرشاهی بادرود 

ارگ زیبای کرشاهی از جمله آثار زیبا و تاریخی این منطقه است. آنچه طبق شواهد  موجود قابل اثبات است این است که این اثر در اواخر دوران قاجار توسط نائب حسین کاشی برای استفاده نظامی مورد بازسازی قرار گرفته. وجود قلعه در پهن دشت زیبای کویر و آرامش خاصی که در کوهپایه های لطیف حکمفرماست منظره ای زیبا را جلوه گر نموده است. وجود قنات آب که مظهر آن از درون قلعه نشأت گرفته و باغ و مزرعه جوار قلعه ترسیمی زیبا از تاریخ وطبیعت را جلوه گر می سازد. قلعه کاملاً با خشت خام ساخته شده و تزئینات زیبا ی برج اصلی از دور هویداست. برای دیدن این اثر بایستی مسیر خاکی 22 کیلومتری روستای متین آباد تا قلعه را پیمود. گرچه با هرنوع وسیله ای می توان به قلعه سفر کرد ولی داشتن نشانی دقیق و احیاناً راهنما در مسیر یاد شده ضروری است. 

 

 

 

 

پرستشگاه آدینه بادرود 

یکی از کهن ترین معابد مذهبی منطقه پرستشگاه(مسجد) آدینه بادرود است. این بنا  که به گفته باستانشناسان و مورخین مربوط به دوران ساسانی است دارای آثاری از آئین میتراپرستی است که بعدها پس از ورود دین مبین اسلام به ایران با ساخت محرابهای خشتی با تزئینات ساده به مسجد مبدل شده است. بنا از گستردگی عظیمی برخوردار بوده که بعدها به علت در حاشیه شهر واقع شدن و گسترش باغات انار در اطراف بنا  فقط دو ستون خشتی مستحکم از بنا به ارتفاع تقریباً 6 متر که نمودی از کنگره های طرفین معبد بوده باقی مانده است. درست در قسمت میانی پرستشگاه آثاری شبیه به حوض آجری با اشکال هندسی نامنظمی به عمق یک متر از سطح بنا وجود دارد. برای دیدن این اثر کهن می توان از مسیر خیابان امام حسین(ع) تا حسینیه پای نخل و روبروی منزل محقق الدوله به سمت کوی آدینه حرکت و از این اثر زیبا دیدن نمود. درب این اثر تاریخی در طول شبانه روز برای بازدیدکنندگان گشوده است.

 

صنایع دستی بادرود 

از جمله صنایع دستی شاخص این منطقه فرش دستباف است. قالی های زیبایی که به نام کاشان شادسر در بازار جهانی شهره یافته، ماحصل دستان هنرمند زنان و دختران این سرزمین است. فرش دستباف در گذشته که از رونق اقتصادی خوبی برخوردار بود در درون هر خانه این منطقه داری از آن برپا بود اکنون هم این صنعت دستی زیبا که نقش عشق و زندگی بر آن نقش بسته در اکثر منازل این شهر با طرحها و نقشه‌های زیبایی بافته می شود.

 خانه محقق الدوله بادرود 

این خانه زیبا و بزرگ از آثار معماری دوران قاجار است بنا کاملاً با خشت خام احداث و با گچ بری ساده وآجر و سنگ تزئین گردیده است. منزل محقق الدوله در فاصله 100 متری میدان مرکزی بادرود (امام حسین) و در خیابان امام حسین(ع)(حسینیه) واقع گردیده است. منزل از معماری بسیار زیبائی برخوردار است. دارای حیاط و سرسرای تابستانه و زمستانه و حوض بزرگ و باغ متصل به خانه است. برای بازدید از این بنا توصیه می شود بین ساعات 9 تا11 صبح و 2 تا 5 بعد از ظهر برنامه ریزی نمائید.

 کمپ گردشگری متین آباد بادرود   

 

  

این مجموعه که در روستای متین آباد در 12 کیلومتری بادرود ودر حاشیه کویر قرار دارد امکان بازدید وتفریح در قالب کویر نوردی با موتور چهار چرخ - دوچرخه سواری - شتر سواری وبیتوته در سوئیتهای سنتی وچادر برپا شده در دل کویر رابرای شما فراهم می نماید 

ارادتمند همه ایرانیان عزیز: ذبیح الله صولتیان بادرودی



چهار شنبه 17 فروردين 1390برچسب:, :: 14:22 ::  نويسنده : داريوش صولتیان

 به آثار تاریخی بادرود بیشتر توجه کنید

خانه تاریخی افصح الشعرا بادرود،در آستانه سرنوشتی چون خانه حاج عامو

تاکنون توسط سه مدیر کل میراث فرهنگی در استان اصفهان (مهندس امین پور در سال 1386 – مهندس بکتاش در سال 1387 ومهندس حیدری پور در سال 1388) مجوز گشایش دفتر میراث فرهنگی وگردشگری در بادرود صادر وموافقت خویش را با افتتاح این دفتر در بخش بادرود اعلام نموده اند .اما بنا به علل نامعلومی تاکنون این اقدام عملی نگریده . که اگر چنین موضوعی اتفاق می افتاد اکنون نباید شاهد تخریب گسترده محوطه های باستانی وآثار تاریخی در این خطه با این حجم گسترده باشیم .تعرض به محوطه های تاریخی اعم از صدور مجوز ساخت وساز در حریم اماکن وابنیه قدیمی در شهر وروستا ،حفاریهای غیر مجاز محوطه های باستانی ، تخریب ابنیه به علت جهل مالکین ، عدم اطلاع رسانی از وضعیت وموقعیت آثار تاریخی ،بزرگترین آسیبی است که از نیم قرن پیش تاکنون این گنجینه های ارزشمند را با مخاطره جدی مواجه ساخته است .

خانه تاریخی حاج عامو،که هفته پیش تخریب شد

تخریب اماکن تاریخی که در پیش از انقلاب به اوج خود رسید واین بار این عمل نه توسط افراد بی سواد بلکه مدعیان فرهنگ وعلم بادرودآن زمان، آغاز شد در ابتداء قلعه زیبای گبری بادرود که بعد از ارگ بم بزرگترین بنای خشتی جهان محسوب می شد را مغلوب خویش ساخت وبدنبال آن آب انبار مئمه وآب انبار قلعه وگرمابه های نوقه وکهنه را فرا گرفت وسپس به آب انبار حاج اسدالله ومساجد قلعه وگلستان رسید وابنیه های که امروزه می توانستند بر غرور این دیار کهن بیافزایند با نادانی وحماقت عده ای افراد نا آگاه اما به ظاهر متمدن تخریب وویران گشتند .

خانه تاریخی حاج عبقری بادرود ، سال گذشته بدست یک خریدار ملک تخریب شد

 

بد نیست بدانید که بخش بادرود دارای 59 ابنیه ومحوطه تاریخی است که از این سهم 29 اثر در خالدآباد وروستاهای اطراف بادرود واقع شده اند و30 اثر هم در شهر بادرود واقع گردیده اند .

12 محوطه باستانی از هزاره پنجم پیش از میلاد تا دوران سلجوقی- 13 خانه تاریخی از صفویه تا قاجار-8 قلعه تاریخی از دوران اسماعیلیه تا قاجار-4 آب انبار-وبقیه آثار شامل پرستشگاه – مسجد – سنگ مقابر –کاروانسرا وآسیاب، مجموعه ای از آثار گرانبار تاریخی این سرزمین کهن است .حال اگر مجموعه محوطه های طبیعی نظیر رملهای کویر –بیشه زارهای کوه لطیف – محوطه های تلاقی کوه وکویر را هم به این مجموعه بیافزائیم باید اعتراف کنیم که بادرود با این تعداد از آثار وابنیه فرهنگی وتاریخی با توجه به وسعت کم آن در ایران بی نظیر است .

آیا هنوز فرصت ایجاد یک مکان وانتصاب چند نفر متولی برای رسیدگی به این مجموعه عظیم فرا نرسیده است ؟

تعرض به بافت تاریخی خانه محقق الدوله، باصدور مجوز ساخت توسط شهرداری

امیدواریم تا قبل از اینکه این آثار هم به سرنوشت خانه حاج عاموها وحاج عبقریها و قلعه وآب انبارها دچار نشده چاره ای بیاندیشیم که فردا در حسرت تخریب گنجینه هایی که یادمان میراث اجدادمان است آه از نهاد بر نیاوریم.

            

قلعه تاریخی 800 ساله کرشاهی،درحال مبدل شدن به تله خاک

ارادتمند خاک کهن بادرود: ذبیح الله صولتیان بادرودی



چهار شنبه 27 بهمن 1389برچسب:, :: 16:3 ::  نويسنده : داريوش صولتیان

بادرود چهارمین  زیارتی ایران

فاطیما صولتیان بادرودی

 

 

بادرود یکی از شهرهای تاریخی وزیارتی ایران است که درست در مرکز جغرافیائی کشور عزیزمان قرار گرفته است .شهر بادرود از توابع استان اصفهان است که از سوی جنوب درکوهپایه های کرکس واز شمال به حاشیه کویر مرکزی ایران چون نگینی درخشان بر بستر پهن دشت فلات مرکزی ایران می درخشد.

برای سفر به بادرود از اصفهان فاصله 130 کیلومتری اتوبان اصفهان –کاشان را باید طی کرد .از تهران هم بایستی فاصله 280 کیلومتری اتوبان تهران –قم –کاشان را درنوردید تا در فاصله 60 کیلومتر بعد از کاشان به بادرود رسید .از جنوب هم از یزد بایستی مسیر نائین –اردستان را حدود 300 کیلومتر در مسیربزرگراه یزد به تهران را طی نمود تا در حاشیه اتوبان وبزرگراه به شهر بادرود سفر نمود .

راه آهن سراسری هم از این شهر میگذرد وبادرود جزء سه راه ریلی مهم کشور تلقی میگردد .

وجه تسمیه وتاریخ بادرود

شهر بادرود به علت دیرینگی وتمدن خاص آن جزء شهرهای تاریخی وکهن ایران است به نحوی که برخیها ازآن بعنوان «پایتخت تاریخی فلات مرکزی ایران »یاد میکنند. کاووش باستانشناسان در محوطه باستانی سیاه بوم  درروستای اریسمان بادرود این مطلب را به اثبات رساند که در 6500 سال پیش مردمان این دیار اولین صنعتگران تاریخ بوده اند که باایجاد کوره های ذوب مس به تولید ظروف مسی ومفرغی در این سرزمین مبادرت می ورزیدند.

درخصوص علت نامگذاری بادرود مورخین  چنین نگاشته اند که در قدیم تا قبل از ورود دین مبین اسلام به ایران 4 عنصر مقدس در ایران مورد احترام مردم بوده اند که این چهار عنصر عبارت بودند از( آب –باد-خاک و آتش ). ودر این بین چون عنصر باد در نزد مردمان نماد تقدس واحترام بوده نام این سرزمین را باد نهادند که بعدها در زمان رضا شاه پهلوی پسوند رود بدان افزوده شد وبه بادرود مبدل گردید .بعضیها در بیان مقدس بودن این عنصر گفته اند که ایرانیان قدیم روز« بیست ودوم ماه خورشیدی» را روز «باد» یا «بادروز» می نامیدند که نام قدیم این شهر ابتداء «بادروز» بوده وبعدها به بادرود مبدل شده است.

دیدنیهای بادرود:

آستان مقدس آقاعلی عباس وشاهزاده محمد از فرزندان بلافصل امام موسی ابن جعفر در بادرود قرار دارد . این زیارتگاه هرساله پذیرای بیش از سه میلیون مسافر وزائر از سراسر کشور است .دارای کرامات عجیبی است وآستان مقدس هم از ویژگی معماری زیبائی در قالب گچ بری،آئینه کاری وکاشیکاری برخورداراست ودارای یکی از بزرگترین گنبد های مدور ایران با ارتفاع 44 متر وقطر 25 متر می باشد.- گرمابه تاریخی نوقه از آثار دوران صفویه که بسیار زیبا وبا روش معماری قشنگی در 400 سال پیش ساخته شده واکنون بعنوان موزه بادرود مورد بازدید علاقمندان قرار میگیرد-خانه های تاریخی محقق الدوله –رهگشای –مدیر ومدبر الملک که از یادگارهای دوران قاجار وبا تلفیق معماری سنتی کویری ساخته شده واکنون مورد بازدید خیل عظیم گردشگران قرار میگیرد.-پرستشگاه آدینه مربوط بدوران میترائیسم که حدود 3000 سال پیش این مکان بعنوان معبد دین میترائیسم مورد استفاده قرار میگرفته وبا ظهور دین زرتشت به آتشکده وبعدها با ورود دین اسلام به ایران بعنوان مسجد آدینه اشتهار یافته است .-قلعه کرشاهی از آثار دوران ایلخانیان که با خشت خام وگل حدود 800 سال پیش درحاشیه کویر مرکزی ایران ودر 20 کیلومتری بادرود با روشی بسیار زیبا ساخته شده است .-کمپ گردشگری متین آباد که بعنوان اولین کمپ توریستی کویری ایران توسط بخش خصوصی در سالجاری ساخته شده ودرآن  شتر سواری درکویر –رصد ستارگان –واستراحت در چادرهائی که در دل شنهای روان ساخته شده اند رابرای گردشگران مهیا نموده است .

سوغات بادرود :

 انار نادری بادرود یکی از 5 رقم انار معروف کشور است که هرساله نزدیک به 70% انار این شهر به کشورهای خارجی صادر می شود .برپائی جشنواره ملی انار در نیمه آبان هرسال نشان از معروفیت انار بادرود را داراست .-طالبی آقاعلی عباس که در بازارهای داخلی معروف است از خاک حاصلخیز این سرزمین به عمل می آید. طالبی بادرود از شیرینی وحلاوت بی نظیری برخوردار است .-از جمله صنایع دستی بادرود هم می توان به فرش دستبافت اشاره کرد که قالیهای معروف کاشان –شادسر بدست پرتوان زنان ودختران بادرودی بافته می شود .

راستی تا یادم نرفته بگم که آش محلی گوشت بادرود هم از سوغات این دیار است که برای صرف صبحانه  مشتریان زیادی را داراست.

امیدواریم با سفر به بادرود میهمان نوازی  کویرنشینان را از نزدیک با تمام وجود حس کنید وعلاوه بر دیدار از این شهر تاریخی  از روستای زیبا وتاریخی ابیانه که در 35 کیلومتری این شهر قرار دارد هم دیدن نمائید



سه شنبه 19 بهمن 1389برچسب:, :: 10:15 ::  نويسنده : داريوش صولتیان

 

 

سرا موزه رهگشای که به همت فرزندان مرحوم رهگشای ، این خانه زیبای تاریخی به گنجینه ای ازآثار فرهنگی وتاریخی منطقه مبدل گشته است ،یکی از زیباترین آثار تاریخی شهر بادرود است .

خانه رهگشا از آثار ارزشمند دوران قاجار است که در سال 1378 توسط فرزندانش بطرز بسیلر باشکوهی بازسازی گردیده . این خانه که به همت فرزندانش با بیش از 3000 قطعه شئی تاریخی اکنون بصورت یک موزه مردمشناسی خصوصی در آمده ،سالانه مورد بازدید تعداد بیشماری از علاقمندان به َآثار تاریخی قرار میگیرد .این خانه را می توان بعنوان بزرگترین موزه مردمشناسی خصوصی در استان اصفهان تلقی کرد.

 

 

 



دو شنبه 18 بهمن 1389برچسب:, :: 16:23 ::  نويسنده : داريوش صولتیان

چئل اشتم در گذر تاریخ 

 چهل هشتم سالروز ورود پرافتخار حضرت آقاعلی عباس(ع) وشاهزاده محمد به بادرود گرامی باد 

 

 

  

 

چهل وهشت روز بعد از شهادت حضرت ابا عبدالله الحسین(ع) در بادرود که مصادف با رحلت پیامبر اعظم(ص )وشهادت امام حسن مجتبی(ع) است به روز «چئل اشتم» معروف ومشهور است . در این روز خاص جمعیت از سراسر کشور بویژه شهرهای اطراف به پابوس زیارت حضرت آقاعلی عباس وشاهزاده محمد رهسپار می شوند تا بادرود یکی از روزهای خاص تاریخش را نظاره کند .گرچه مراسم گرامیداشت ارتحال پیامبر مکرم اسلام وشهادت امام حسن مجتبی در تمامی شهرهای کشور برگزار میگردد اما در بادرود این روز به صورت یک روز خاص در تقویم این سرزمین گنجانده شده است .بد نیست علت این واقعه تاریخی را با استناد به معتبرترین «زندگینامه حضرت آقاعلی عباس »که توسط «حضرت آیت الله امامت کاشانی» چاپ وانتشار یافته را بررسی کنیم. 

 

 

حضرت امام رضا(ع) برادر تنی حضرت آقاعلی عباس وشاهزاده محد در روز آخر ماه صفر سال 203 قمری به زهر مأمون جفا پیشه در طوس به شهادت رسید. خبر شهادت آن امام همام 17 روز بعد یعنی در روز چهارشنبه 17 ربیع الاول 203 قمری به حضرت آقاعلی عباس ویارانش در بادرود رسید .این بزرگواران که از راه اهواز به ایران وارد شده وپس از طی مسیر از نهاوند وساوه به قم وسپس کاشان آمده بودند مدت 17 شبانه روز هم میهمان عبدالجبار طبرسی حکمران کاشان بودند وسپس از طریق ابوزید آباد فعلی راه یزدلان را طی وبه بادرود رسیدند وخبر شهادت امام رضا را در 17 ربیع الاول در این خطه دریافت کردند . 

  

 

 مردم وحکمفرمای بادرود که از عاشقان به اهل بیت بودند مدت 40 شبانه روز بطرز شایسته ای از آنان پذیرائی میکنند . بعد از برگزاری مراسم باشکوه اربعین امام رضا در بادرود در سال 203 قمری (1228 سال قبل) آنان قصد انتقام خون به ناحق ریخته برادر خویش امام رضا از راه کویر عازم طوس می شوند وسپس در روز 14 جمادی الاول 203 هجری قمری ، یعنی 74 روز پس از شهادت امام رضا ، حضرت آقاعلی عباس وشاهزاده محمد وجمعی از یارانشان که برخی از اهالی بادرود واطراف بوده اند با لشگریان مأمون که از طوس به این خطه آمده بودند درگیر وتمامی یاران آن امامزادگان که «حسن نراقی مورخ معاصر» در کتاب «آثار تاریخی کاشان ونطنز» تعداد آنان را 12 نفر ذکر کرده به شهادت می رسند وپس از درگیری شدید ابتداء شاهزاده محمد که برادر کوچکتر بوده وسپس آقاعلی عباس بطور مظلومانه ای به شهادت می رسند.

اما به نقل ارقام ذکر شده حضرت آقا علی عباس وشاهزاده محمد بایستی درروز 28 صفر به بادرود وارد شده باشند که یکی از علل ازدحام بیش از حد زائران ومجاوران به این امامزاده در روز خاص بیست هشت صفر را بایستی تجدید عهد وپیمان مردم این منطقه با امامزادگان آقاعلی عباس ومحمد در روز 28 صفر ذکر کرد . که ارزنده است این روز به رسم پیشینیان منطقه هر ساله با کرامت وشور بیشتری برگزار گردد.



سه شنبه 12 بهمن 1389برچسب:, :: 10:41 ::  نويسنده : داريوش صولتیان

 

 بادگیر خانه محقق الدوله بادرود 

استفاده از بادگیر از سنوات بسیار قدیم در ایران متداول بوده است. بادگیر ها با اشکال مختلف در شهر های مرکزی و جنوب ایران ساخته شده که هر کدام بر حسب ارتفاع و جهت باد مطلوب طراحی و اجرا شده اند. تا قبل از اختراع کولر برقی و گسترش آن در شهر های مختلف، از بادگیر در ابنیه مختلف مسکونی، مذهبی و خدماتی استفاده می شده است و هنوز هم می توان باقیمانده این بادگیر ها را در اقلیم گرم و مرطوب جنوب در شهر هایی مانند بندر عباش، بندر لنگه، قشم، بوشهر و اقلیم گرم خشک نواحی مرکزی مانند کرمان، نایین، یزد، طبس، کاشان،بادرود، سمنان، اصفهان و حتی نواحی جنوب شهر تهران مشاهده نمود. 



بادگیر خانه مدبر الملک 

عملکرد بادگیر بدین صورت است که باد مطلوب را گرفته و آن را به داخل اطاق های اصلی ساختمان، آب انبار و یا سرداب هدایت می کند. در بعضی از مساجد حاشیه کویر مانند مسجد قدیمی اردکان و مسجد جامع فیروز آباددر استان یزد دریچه بادگیر درست در بالای محراب قرار دارد. به این ترتیب باد مطلوب وارد بخش های مختلف ساختمان می گردد و باعث تهویه و خنکی آن می شود. 

 در اینجا لازم به توضیح است که بعضی از بادگیر ها فقط از طریق جابجایی هوا (Convection) داخل بنا را خنک می سازند و بعضی دیگر هم از طریق جابجایی هوا و هم از طریق تبخیر (Evaporation) این عمل را انجام می دهند. سیستم برودتی بادگیر باغ دولت آباد از طریق روش دوم است، بدین صورت که جریان هوا پس از ورود به داخل ساختمان از روی یک حوض سنگی کوچک و فواره رد می شود و سپس از آنجا به سایر اطاق ها هدایت می گردد. اطاق زیر بادگیر که حوض و فواره در آن قرار دارد به صورت هشتی (هشت ضلعی) است و در های متعددی در آن وجود دارد. در هر زمان که نیاز به خنک نمودن اطاق خاصی باشد، در بین آن اطاق و اطاق هشتی زیر بادگیر را باز می نمایند. 

 

 

بادگیر منزل معزی بادی 

در نتیجه امیدواریم شورای شهر بادرود با تصویب مصوبه ای ایجاد بادگیر در کلیه منازل جدید الاحداث را اجباری نموده وشهرداری خانه های احداثی را به جای استفاده از سنگهای گرانقیمت ،مجاب به استفاده از آجر برای نما کاری نماید تابا این روش نه تنها از شدت گرمای تابستان ساختمانها بکاهد بلکه به امرخنک نمودن ساختمانها نیز کمک شایانی می نماید


کماکان می توان از بادگیر به عنوان مکمل سیستم تهویه و برودت ساختمان استفاده نمود. بادگیر می تواند در مواقعی از سال، شرایط آسایش در داخل بنا را از طریق تهویه طبیعی تامین کند و در زمانیکه باد دیگر نتواند پاسخگوی نیاز اهالی ساختمان باشد، تنها در آن صورت باید از تاسیسات مکانیکی بهره گرفت



یک شنبه 10 بهمن 1389برچسب:, :: 10:19 ::  نويسنده : داريوش صولتیان

 

آسیابهای سرآسیاب  بادرود 

 

 

گذر رودخانه منشعب از قنات تاریخی گراوستان که با مازاد آبهای دره ابیانه وچیمه رود به هم پیوندخورده ومسیر 18 کیلومتری منطقه «پا پل »را تا روستای سرآسیاب ودشتهای بادرود مشروب می سازد باعث بروز پدیده های شگرفی در این نواحی شده است .از جمله سکونت بشر درطول تاریخ 7000 ساله به نوعی در مسیر این آبراه حیاتی شکل گرفته است . منطقه باستانی «سوچن» با قدمت 7200 سال در حاشیه این رودخانه شکل گرفته وبعدها در دوران هخامنشیان با شکل گیری محوطه «ششخون» در محل فعلی تلاقی خروجی اتوبان به بادرود نیز دلیلی بر ادعای سکونت بشر در حواشی این رودخانه است .محوطه «ترگل» هم که در زمان صفویه بعنوان بارانداز اشتران مورد استفاده قرار میگرفته دلیلی بر ادعای ما بر سکونت پذیری منطقه سرآسیاب است .اما نقش آسیابها در کنار شیب ملایم این رودخانه نیز مهم و ارزنده است از سرآسیاب بالا که محل احداث آسیاب سردار بوده تا دشت «سومغا» آثار چهار آسیاب مخروبه وجود دارد که هریک نقش سازنده ای را در رونق کشاورزی وداد وستد در منطقه احیاء می نموده است .  

 آثار آسیاب خرابه پائین در نزدیکیهای «چاپارخانه» بادرود هنوز هم در مسیر رودخانه جوی باد وجود دارد . کمی بالاتر از رستوران سرچشمه وبازهم در مسیر جوی آب آثار آسیابی وجود دارد که به «آسیاب میون» مشهور است. چند صد متر بالاتر هم آثار« آسیاب بالا» که به منطقه «سرورجی» معروف است،وجود داشته که متأسفانه تخریب گردیده است . آسیاب سردار هم که گفته اند توسط سردار نائب حسین کاشی ساخته شده در حال حاضر از لحاظ معماری سالمترین آثار تاریخی منطقه سرآسیاب هست که پابرجا مانده وتاکنون برای حفظ ومرمت آن اقدامی عملی صورت نپذیرفته . 

 

آثار معماری موجود این بنا نشان ازآن دارد که قدمتش به مراتب بیش از دوران قاجار است وبدین ترتیب که نائبیان هیچگاه در مناطق اطراف آبادانی وعمارتی بنا نکرده اند پس ادعای انتساب بنا به نائب حسین کاشی امری است بی مورد . حال باتوجه به سازه ی بکار رفته دربنا که مربوط بدروران صفویه می باشد انتظار می رود اداره میراث برای ثبت وبازسازی این بنا همت کند تا باتوجه به وجه تسمیه سرآسیاب که بعلت وجود آسیابهای متعدد نامگذاری گردیده برای حفظ این بنا کوشش لازم بعمل آید.



پنج شنبه 7 بهمن 1389برچسب:, :: 8:49 ::  نويسنده : داريوش صولتیان
بادرود پایتخت تاریخی فلات مرکزی ایران

نوشته ذبیح الله صولتیان بادرودی

 

آنگاه که خورشید مقدس اسلام بر سرزمین بزرگ آریائیها نتابیده بود و ایرانیان متمدن آفریده های بزرگ طبیعت چون آب ، باد ، خورشید ، آتش و خاک را برای ادای تقدس به پروردگار خویش بر می گزیدند و گرد این آفریده های خالق سبحان به نیایش و تضرع می پرداختند ، ساکنین اولیه مرکز آریانشینان نیز عنصر مقدس باد را به عنوان یکی از آفریده های خدای سبحان برگزیدند و در 7000 سال پیش ضمن بوجود آوردن یکی از بزرگترین مرکز مدنیت تاریخ در فلات مرکزی ایران ( تحقیق در تپه باستانی قلعه اسپی بادرود توسط گروه باستان شناسی ) همنوا با باد به راز و نیاز مبادرت ورزیدند .

« باد ، روز 22 هر ماه شمسی باشد و تدبیر و مصالح آن روز بدو تعلق دارد . نیک است در این روز نو بریدن ، نو پوشیدن و بر اسب نو سوار شدن » ( برهان قاطع )

 در سانسکریت اوستا اسم مخصوص پروردگار و ایزد مخصوص ، عنصر باد است و نخستین پروردگاری است که نذورات را می پذیرد . خدای باد بنا به اعتقاد کوشانیان ، احتمالاً از کلمه ایرانی« واته » (واد) ، یعنی عنصری را که ویو(وای) بر آن نظارت دارد مشتق شده است .

( کتاب شناخت اساطیر ایران نوشته جان هینلز )

 

در یشتهای اوستا از باد به نام وات و واد یاد گردیده که این کلمه امروزه در گویش بادرود به معنای باد به کار می رود . بدینسان بود که ایرانیان هفت هزار سال پیش ، برای این احترام به این الهه مقدس دیار بزرگ و متمدن خویش را باد نام نهاد و مردان نیک سرشتش به احترام این پدیده الهی چنین سرودند که :

                     سرشته شد چو گل ما ز آب و خاک باد  

                      میـان بـاد نشستـیم ، هر چه بـاد ! بـاد 

                       دلـی بـه بـاد مبـاد ، آشیاـنه طوفان

                        سرای مهر و محبت همیشه بـاد ،

باد در سال 1345 همزمان با تاسیس مرکز دهستان به بادرود تغیر نام یافت . این شهر از توابع استان اصفهان است که در 130 کیلومتری شمال آن و در طول شرقی 52 درجه و 2 دقیقه و عرض شمالی 33 درجه و 41 دقیقه در کوهپایه های کرکس و در 60 کیلومتری کاشان و 35 کیلومتر نطنز واقع گردیده است

 

 

بادرود در گذر تاریخ

بادرود بی شک یکی از کهنترین شهرهای فلات مرکزی ایران است،به نحوی که اقامتگاه بشرهنرمند و صنعتگر ایران پیش از تاریخ در این بخش بوده است . آنگاه که شش هزار سال قبل انسانهای دیگر نقاط در درون غارها و بصورت بدوی می زیستند ، مردم این دیار شهرنشینان آغازین تاریخ بوده اند که با دستان هنرمند خویش به ساخت ظروف مسی و سفالی زیبای که نقش عشق و زندگی بر آن حک شده بود می پرداختند . ( اکتشاف در تپه تاریخی سیاه بوم اریسمان بادرود سالهای 81-79 توسط گروه باستان شناسی دانشگاه فرایبورگ آلمان )-(تحقیق در اولین منطقه ذوب فلز جهان در محوطه باستانی قلعه گوشه بادرود)

بادرود در کتب معتبر تاریخی

« روث وایت هاوس »در کتاب نخستین شهر ، از باد به عنوان یکی از چهارده شهر مهم دوران  دودمانی آغازین در 2500 سال پیش از میلاد نام برده است .

« دیا کونوف » در کتاب تاریخ ماد از حمله آشور نا سیراپال ( پادشاه آشور) به باد خبر داده است.

در اواخر قرن سوم هجری قمری بادرود یکی ازمراکز مهم بین راهی اصفهان – ری بوده است ( علائق النفسیه نوشته این رسته به سال 290 هجری قمری ) . در قرن چهارم هجری قمری از باد به عنوان دیر گچین یاد شده که منزلگهی آباد و منزه بوده است ( مسالک و ممالک نوشته ابراهیم اصطخری به سال 346 هجری قمری )  حسن ابن حسن قمی به سال 378هجری قمری درکتاب (تاریخ قم ) از باد به عنوان یکی از کاریزهای اصلی نام برده است . « سید واقف افشته ای » در وقف نامه خود که توسط « ابو بکر ابن احمد طهرانی » در سال 857 هجری قمری نگاشته شده ، حدود مزرعه ای گوشه را به قریه باد انتساب داده است . طبق نوشته هدایت اله افوشته ای در کتاب « نقاوة الاثار فی ذکر الاخیار » در سال 988 هجری قمری ( زمان سلطنت شاه تهماسب صفوی ) مردم باد توسط مرتضی قلی خان پرناک ، حاکم خراسان قتل عام گردیدند  . دهخدا  در فرهنگ نامه خویش پس از شرح مختصری از اوضاع جغرافیایی بادرود به قلعه خرابه ای به نام گبری که از آثار تاریخی این شهر بوده اشاره می نماید .

 از همه این منابع معتبر که بگذریم ، گویش محلی بادرود که ریشه در فارسی پهلوی دارد تنها گویشی است که به عنوان یادگار پیشینیان ایران کهن در این دیار به یاد مانده است.

آثار دیدنی وتاریخ بادرود 

از آثار تاریخی بادرود می توان به آستان مقدس حضرت آقاعلی عباس (ع) از فرزندان امام هفتم اشاره نمود .بارگاه این بزرگوار از بهترین شیوه ی معماری دوران معاصر از لحاظ گچ بری ،آئینه کاری وکاشیکاری برخورداراست .ایوان ورودی حرم به سبک معماری ایلخانیان با کاشیهای 7 رنگ زیبائی مزین گردیده است . گچ بری داخل گنبد آخرین اثر استاد رشتیان می باشد . آستانه دارای 400 باب زائر سرا با کلیه امکانات اولیه برای مسافران خسته کویر است . بازارچه ، حمام عمومی ، رستوران وانبار ظروف وفضای سبز زیبا ومناسب در جوار حرم مطهر از جمله امکاناتی است که در اختیار زائران قرار می گیرد .

گرمابه نوقه مربوط به عهد صفوی ، منزل وموزه تاریخی رهگشای (عهد قاجار) منازل زیبای محقق الوله ومعزی (مربوط بدوران قاجار) –قلعه کرشاهی ( دوران ایلخانیان) پرستشگاه آدینه ( دوران میترائیسم ) –آب انبار حاج جامعی ( عهد پهلوی ) از جمله آثار زیبای تاریخی این شهر زیبای کویری است .

 

  اقتصاد بادرود

مردم این دیار از طریق کشاورزی و اندکی دامپروری و صنایع ، به امرار معاش می پردازند .

در دشتهای سرسبز بادرود محصولات عمده ای همچون انار ، انجیر ، خربزه ، طالبی ، خیار ، انگور و ... برداشت می شود که این ارمغانی است ماحصل دستهای صبور و مقاوم ملتی که بیابانهای خشک را به دشتهای سرسبز و با طراوت مبدل ساخته اند . انار این شهر تحت عنوان « ارمغان بادرود » به علت مرغوبیت و طعم خاص خود هواداران بس زیادی را در بازارهای داخلی و خارجی به خویش جذب کرده است

 

هر ساله با شروع برداشت این میوه بهشتی ( آبان و آذر ) هزاران تن از این محصول ضمن بسته بندی راهی کشور های خارجی بویژه حاشیه نشینان خلیج فارس ، چندی از کشورهای آسیایی از جمله ژاپن و کشورهای اروپایی می گردد ، تا پیام رسان تلاش مردم سخت کوش این خطه باشد

هر ساله با شروع فصل برداشت انار در این بخش بالغ بر هفتاد درصد از انار های درجه یک در مراکز مخصوص صادرات انار بسته بندی و با کامیونهای ویژه ای مستقیما به کشورهای یاد شده صادر می گردد .

 

بالغ بر هزاروهشتصد هکتار از باغات این بخش به کشت انار اختصاص دارد که سالانه بالغ بر سی و پنچ هزار تن  محصول برداشت می شود . گرچه امسال سرما و یخبندان شدید بخشی از باغات انار این دیار را دچار خسران و ضرر نمود

 

از صنایع دستی بادرود می توان به صنعت فرش بافی اشاره کرد به نحوی که درب خانه هر بادرودی که ز صنایع دستی بادرود می توان به صنعت فرش بافی اشاره کرد به نحوی که درب خانه هر بادرودی که گشاده گردد چشمها ناگاه به تابلویی رنگارنگ که ماحصل دستهای هنرمندانه زنهای با ذوقی است که نقش عشق و امید را در میان تار و پودها به ترسیم می کشند ، خیره می گردد . فرش دستباف بادرود با نام « کاشان شادسر » یکی از شاهکارهای صنایع دستی ایران به عنوان تحفه ای دیگر راهی بازار کشورهای خارجی می گردد ، تا معرف این معروف باشد ک. گشاده گردد چشمها ناگاه به تابلویی رنگارنگ که ماحصل دستهای هنرمندانه زنهای با ذوقی است که نقش عشق و امید را در میان تار و پودها به ترسیم می کشند ، خیره می گردد . فرش دستباف بادرود با نام « کاشان شادسر » یکی از شاهکارهای صنایع دستی ایران به عنوان تحفه ای دیگر راهی بازار کشورهای خارجی می گردد ، تا معرف این معروف باشد که هنر نزد ایرانیان است و بس ....

 

بادرود با همه زیبائیهایش در محور گردشگری روستای رویائی ابیانه آماده پذیرائی از مسافران محترم از سراسر کشور است . بجز ماههای خرداد ، تیر ومرداد که هوا در این شهر نسبتأ گرم است .درمابقی فصول بادرود دارای بهترین ولطیف ترین هوای دل انگیزی است که درست در مرکز جغرافیایی کشور با اقامتی کوتاه وبیاد ماندنی می توان در این شهر اقامت گزید .



چهار شنبه 6 بهمن 1389برچسب:, :: 8:39 ::  نويسنده : داريوش صولتیان

صفحه قبل 1 2 صفحه بعد